BPM VERKLARING

Volgens Artikel 10 lid 7 van de Wet PM en Artikel 8-4b van de Uitvoeringsregeling BPM geeft u tegen werkelijke waarde aan met “een taxatierapport, opgemaakt ten hoogste een maand vóór het tijdstip waarop aan het motorrijtuig een kenteken wordt toegekend dan wel ten hoogste een maand vóór het tijdstip van aanvang van het gebruik met het motorrijtuig van de weg in Nederland, door een onafhankelijke, erkende taxateur aan de hand van een fysieke opname van het motorrijtuig in de staat waarin het op dat tijdstip verkeerd, waaruit inzichtelijk en gedetailleerd de waarde blijkt bij verkoop van het motorrijtuig door een wederverkoper aan een particulier in Nederland”.

Bij invoer van een schadeauto is het verstandig om een taxatierapport te maken van de waarde van uw auto en van de schade aan uw auto.
Dit taxatierapport dient door een beëdigd taxateur/schade-expert te zijn opgesteld en mag niet ouder zijn dat een maand en dient op origineel papier van het bewuste expertisebureau te zijn afgedrukt.

Let op: Vanaf april 2006 heeft de douane middels een intern schrijven bepaald dat voor de vaststelling van de verkoopwaarde in beschadigde toestand het voertuig APK waardig dient te zijn. Vanaf deze staat kunnen alle beschadigingen aan het voertuig in een audatex rapport worden opgenomen. D.w.z. dat alle onderdelen die vervangen zijn om het voertuig APK-waardig te maken NIET in het schaderapport mogen worden opgenomen, tenzij deze delen ook beschadigd (bekrast, gedeukt, etc.) zijn.

Wat is APK-waardig

De douane wil dit niet schriftelijk vastleggen en heeft dit alleen middels een intern schrijven aan de medewerkers van de diverse douane kantoren medegedeeld.

APK-waardig is vrij vertaald:
– Het voertuig dient rolbaar te zijn.
– Alle delen van hoofdverlichting dienen aanwezig te zijn.
– Alle plaatwerk en hoofddelen van de bumpers dienen aanwezig te zijn. (Dus geen scherpe uitstekende delen maar lak of andere lichte beschadigen zijn niet van belang).
– Hoofd componenten van motor en aandrijflijn en interieur dienen aanwezig te zijn.

Indien men twijfelt of het voertuig wel of niet APK-waardig is, ga even met het voertuig naar het RDW keuringsstation/de douane om dit te laten beoordelen.

Aan de hand van de schadetaxatie (met het Audatex Calculatiesysteem) en eventuele waardeverminderingen kan ik een berekening maken waardoor u mogelijk minder BPM hoeft te betalen voor uw importauto.
Aan de hand van alle gegevens maken wij een taxatierapport waarop:

– De getaxeerde schade aan het voertuig staat.
– De waarde van het voertuig staat zonder schade.
– De waarde van het voertuig staat met schade.
Globaal gezien betaald over het verschil tussen de laatste twee waarden geen BPM. U zult begrijpen dat, afhankelijk van het BPM bedrag, dit verschil aardig op kan lopen.

Wilt u meer informatie over BPM verklaringen? Of wilt u een taxatie laten uitvoeren door een van onze deskundige experts? Neem dan snel contact met ons op of maak een afspraak via ons afspraken formulier!

bpm verklaring schade auto
bpm verklaring schade auto

Interesse?

Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden

Neem contact op
© Copyright 2018 Euroexpertise - Algemene voorwaarden - Privacy Verklaring - Design by Jaimy van der Lee